Friday, January 7, 2011

resepi terung bakar goreng sambal ♥

hai semue..hehe
hari ni nak tunjuk korang sume care2 untuk masak terung bakar goreng sambal ni..
ha, ni lauk smalam,,
so saje je nk tunjuk care2 untuk masak terung ni..
ramai yang x suke makan terung,,
sape yg tak suke cube la resepi ni..sedap gile..
mane la twu tetibe jatuh hati nk mkn terung..

orait back to the point,
nak masak kne lah ade bahan2nye kan..

ha ni bahan-bahan nye:

 terung yg pnjang ( bukan bulat ) - 2 biji
 ikan bilis - segenggam
 cili hijau - 10 biji
 lada merah - 2 biji
 bawang besar - 1 labu
 bawang putih - 1 biji
 tomato - 1 biji
 belacan - dalam 2 cm
 garam dan gula - secukup rasa

cara-cara untuk masak :

hiii first skali, korang kisar cili hijau, cili merah, bawang besar, bawang putih, isi tomato
 n belacan yang da dibakar tadi. tapi tak payah sampai hancur.
kalau rajin tumbuk la, orang malas kisar je..haha ( dats me )
hiii lepas tu, korang bakar korang punye terung atas kuali, ltak la minyak nipis2 ye, 
tggu sampai terung tu betul2 masak. nak twu dy da masak 
ke blom, bile terung uw masak dy jadi lembik. kalau x nak bakar, 
goreng pn boleh, tuang minyak banyak2 dalam kuali, bile minyak da panas
masukkan terung n goreng sampai masak.
hiii ALERT : kalau terung x masak confirm masakan korang x sdap, biar terung uw 
nmpak bruk n lembik, yang penting masak.
hiii ok, korang punye terung pun da masak, ltak minyak dalam kuali, agak2 la byk mane
untuk menumis, lw x tw nk agak ltak la dalam 5-7 sudu besar.
hiii tggu sampai minyak pnas, then amik bahan2 yg dikisar atw ditumbuk td,
tuang dalam kuali plahan2. tumis smpai garing.
hiii masukkan gula dalam 2 sudu. garam korang jgn ltak byak2, ckup la stakat
secubit sbb korang da ltak blacan td. tkut termasin pulak.
bile sume da sbati masukkan terung n gaul smpai rate..siap!


hidangkan dgn nasi panas..sedap, x tipu..
ha, tgk mcm pdas, tp langsung x pdas...

SELAMAT MENCUBA!
suke sangat kalau korang cube mende ni!

ok bye2!
mwah!

5 comments:

  1. hehe, x sangke korang suke terung ek..? haha,

    mmg sdap ni, x tipu..kah3..

    ReplyDelete
  2. sy nk cube bt gak....nyum2!!

    ReplyDelete